Klubbens Historie

Ringsted Tennisklub blev stiftet den 25. april 1904. Det nuværende baneanlæg fik klubben i 1949.
I 1946 havde man planer fremme om en restaurering af det gamle anlæg, der lå op til Anlægsvej, og i forbindelse med dyreskuepladsens deling, havde man regnet med, at bruge det gamle tennisanlægs areal til parkeringsplads. Det gav klubben den store chance. Som kompensation fik klubben nemlig det baneanlæg man har i dag - et af de smukkeste tennisanlæg på Sjælland og med en beliggenhed, der er helt ideel for tennissporten.

Klubhuset blev opført i 1915 og blev flyttet med til det nuværende anlæg. Det smukke hus er gennem tiderne blevet ombygget flere gange, men den oprindelige facade er bevaret.

Med et ønske om, at spille tennis hele året fik klubben i 1984 tilladelse af Kommunen til selv at bygge en tennishal. Den 17. november 1985 kunne daværende borgmester G. Møller Rasmussen indvie hallen, som i dag stadig ejes og drives af Ringsted Tennisklub.

Klubben råder i dag over 6 udendørs og 1 indendørs tennisbaner.

Klubbens ledelse

Klubbens første formand Marius Mammen, var på posten i 14 år. Der har senere været mange andre Ringstedborgere, som har gjort en kæmpe indsats for klubben. Af andre formænd, som har præget klubben i de seneste 35 år kan nævnes Finn Bak, Viggo Alnor, Steen Nielsen, Søren Scheibel og Bo Grønhøj Stigaard. Sidstenævne var formand ved klubbens 100 års jubilæum i 2004.
I de seneste 45 år, har klubben fået 6 nye baner, klubhuset ombygget, lysanlæg på 4 af de 6 udendørsbaner, tennishal og et avanceret medlems- og banebookingsystem.

Æresmedlemmer

I klubben har der været tradition for at have eet æresmedlem. Efter den kendte farvehandler Svend O. Nielsen i folkemunde "farvelullen"død blev Gudrun Vangkilde udnævnt til æresmedlem. Dog måtte Gudrun dele æren med Viggo Alnor, da Viggo ved klubbens generalforsamling i 2002 også blev æresmedlem efter afslutningen på hans anden lange periode som formand. De er begge døde og pt. har klubben ingen æresmedlemmer.

Billeder

Billede fra klubbens 75 års jubilæum i 1979

Billede fra de første baner og klubhus, der lå helt op til Anlægsvej - i baggrunden ses Anlægspavillonen.